czwartek, 2 lutego 2017

Poradnik psychodietetyka cz. 19 - Detoks jaglany




Detoks jaglany może zrobić prawie każdy* i w o każdej porze roku. Nie jest tak wychładzający jak detoksy oparte na sokach czy płynnej diecie, więc można go  przeprowadzać również w zimie. Jest prosty i nie wymaga dużego przygotowania, ani dobrych umiejętności kulinarnych. Oparty na mono-diecie (kaszy jaglanej) z dodatkiem warzyw i wartościowych olejów. Warto go zrobić gdy czujemy się ociężali, mamy problemy z pamięcią i koncentracją, alergie pokarmowe, bóle żołądka i jelit lub przez zimę nabraliśmy zbędnych kilogramów. Korzyści ze spożywania kaszy jaglanej jest wiele:

·         Odkwasza organizm, ma właściwości zasadotwórcze.
·         Oczyszcza jelita z toksyn i złogów. Pomaga usunąć z organizmu metale ciężkie, pozostałości po antybiotykach i lekach chemicznych.
·         Dzięki właściwościom oczyszczającym jest bardzo skuteczna w procesie redukcji wagi. Pomaga w walce z kandydozą.
·         Usuwa z organizmu nadmiar wilgoci i śluzu, które mogą prowadzić do stanów zapalnych np. górnych dróg oddechowych.
·         Kasza jaglana jest bezglutenowa, więc mogą je spożywać również osoby z celiakią i nietolerancją na gluten. Należy do lekkostrawnych produktów zbożowych.
·         Zawiera witaminy z grupy B (B1, B2 i B6), więc pomaga nam lepiej radzić sobie ze stresem. Jest bogata również w witaminy D, E i K.
·         Jej żółty kolor jest spowodowany zawartością karotenu, czyli prowitaminy A, która dobrze wpływa na oczy i skórę.
·         W skład kaszy jaglanej wchodzą nienasycone kwasy tłuszczowe, których spożywanie jest wskazane przy chorobach sercowo-naczyniowych.
·         Jest najlepszym źródłem żelaza ze wszystkich kasz. Przeciwdziała anemii.
·         Zawiera krzem, który pomaga dbać o zdrowe paznokcie, skórę i włosy, a także utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych. Krzem zawarty w kaszy jaglanej wspomaga proces mineralizacji kości, zapobiega odwapnieniu i pomaga w leczeniu osteoporozy.
·         Detoks jaglany wspomaga odbudowę śluzówki żołądka. Jest świetny dla osób, które cierpią na wrzody i zapalenia żołądka.
·         Kasza jaglana ma naturę neutralną, lekko rozgrzewającą. Jest polecana również w chorobach jelit, wątroby, trzustki i nerek.


Jak przeprowadzić detoks jaglany?
Detoks jaglany powinien trwać od 3 do 7 dni. Kup dobrej jakości kaszę jaglaną. Najlepiej ekologiczną lub z dobrego źródła. Zaplanuj sobie ten czas w taki sposób, żeby w miarę możliwości mniej pracować, a więcej odpoczywać. W czasie detoksu możesz przez pierwsze 1-3 dni gorzej się czuć. To jest całkowicie normalne. Do krwiobiegu uwalniane są toksyny, które później są wydalane z organizmu. Gdy źle się czujesz pij duże ilości ciepłej wody z cytryną, odpoczywaj i/lub raz dziennie zrób lewatywę z ziół (rumianek, melisa, krwawnik, pokrzywa – wybrane zioła zaparzamy pod przykryciem. Gdy ostygną przygotowujemy czysty roztwór ziołowy z dwiema łyżkami octu jabłkowego na 2 litrowy wlewnik do lewatywy. Gdy stosujemy lewatywy konieczne jest włączenie do detoksu spożywania dobrej jakości probiotyków).

Jak ugotować kaszę jaglaną?
Kaszę można wcześniej podprażyć na patelni. Wg medycyny chińskiej poprzez takie podgrzanie dochodzi do „jangizowania” ziaren i dzięki temu mają one jeszcze lepsze właściwości rozgrzewające, usuwające z organizmu nadmiar śluzu i wilgoci.
Przed gotowaniem wypłucz kaszę w zimnej wodzie, aby pozbyć się zanieczyszczeń (kurzu, pleśni itp.). Zalej wodą w proporcji 1:2 (kasza jaglana : woda) i dodaj odrobinę soli himalajskiej oraz masło klarowane lub olej kokosowy. Można dodać również szczyptę kurkumy i plaster świeżego imbiru. Gotuj ją ok. 10 min. na wolnym ogniu, następnie wyłącz i przykryj pokrywą, aby „doszła” pod przykryciem. Tak przygotowaną kaszę jemy trzy razy dziennie. Możemy do niej dodawać: olej lniany (lub jakikolwiek olej na zimno tłoczony, nierafinowany, bogaty w kwasy Omega-3 i 6: olej kokosowy, rzepakowy, z pestek winogron, z czarnuszki, z ostropestu, z pestek dyni, z orzechów włoskich, sezamowy).

Wersja na słodko: Możesz też zetrzeć jabłko i wkroić je do gotującej się jaglanki (aby przy spożyciu nie było surowe). Do ugotowanej kaszy dodaj ziarenka granatu lub namoczone wcześniej rodzynki i/lub jagody goji. Jeżeli jest na to sezon to możesz dodać również jagody, jeżyny lub maliny. Przyprawy do wyboru: kurkuma, cynamon, kardamon, goździki, imbir (najlepiej świeży).

Wersja na słono: Do gotującej się kaszy dodaj startą marchewkę, seler i pietruszkę. Podawane z olejem lnianym. Dla urozmaicenia można spożywać czystą kaszę jaglaną z gotowanymi na parze lub pieczonymi w piekarniku warzywami (marchewką, selerem, dynią, burakami, pietruszką). Wspaniale się też komponuje z awokado. Przyprawy do wyboru: kmin rzymski, kolendra, gałka muszkatołowa, kardamon, czarnuszka, tymianek, oregano, sól himalajska (odrobinę!).

Uwaga: Podczas detoksu nie spożywamy warzyw psiankowatych: ziemniaków, papryki, pomidorów, bakłażana oraz żadnych surówek.

Co pijemy podczas detoksu?
Możemy pić wszelkiego rodzaju herbatki ziołowe: rumianek, pokrzywa, krwawnik, melisa.
Ważne jest również, aby pić min. 2 litry ciepłej wody. Może być z cytryną i imbirem (jeśli jest nam zimno). Możemy też robić sobie soki świeżo wyciskane. Pijemy osobno soki warzywne, a osobno owocowe (bez bananów) pomiędzy posiłkami z kaszy jaglanej.  
Podczas detoksu powstrzymujemy się od picia czarnej herbaty, kawy i alkoholu.

Aktywność fizyczna
Podczas detoksu możemy się czuć trochę kiepsko, szczególnie przez pierwsze 1-3 dni. Warto zadbać o łagodną formę aktywności fizycznej, która poruszy limfę i dotleni organizm. Wskazane są spacery, slow jogging, joga, ćwiczenia oddechowe, powolne pływanie. Nie forsujemy organizmu, gdyż cała energia jego kierowana jest na detoksyfikację. Unikamy siłowni, dynamicznych ćwiczeń na fitnessie czy aerobiku, szybkiego biegania i pływania.


(*) Osoby z chorobami tarczycy: niedoczynność i Hashimoto powinny się skonsultować z lekarzem prowadzącym. 

Literatura: "Jaglany detoks" Marek Zaremba, wyd. Pascal

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz