piątek, 2 grudnia 2016

Poradnik Psychodietetyka cz. 16 - Twoja lista produktów Superżywności




Oto produkty znajdujących się w czołówce listy superżywności, opracowanej przez naukowców i dietetyków¹. Warto, aby znalazły się na co dzień w Twojej diecie:

ALOES - zawiera liczne substancje mineralne - wapń, magnez, fosfor, sód, cynk, żelazo, mangan, potas, chrom, miedź. Wszystkie witaminy z grupy B (w tym również B12, co jest ewenementem w świecie roślin), witaminę C, beta-karoten, cholinę, sterole i kwas foliowy. Dziewięć z dziesięciu podstawowych aminokwasów, nienasycone kwasy tłuszczowe, substancje o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwbakteryjnym. Poza tym zawiera ligniny i saponiny, które działają jak „środki piorące” dla naszych kosmków jelitowych skutecznie rozpuszczając toksyny i złogi. Obecna w aloesie mannoza  skutecznie pomaga się pozbyć grzybów Candida.
Aloes odżywia nasz organizm, oczyszcza z toksyn, wzmacnia układ odpornościowy i trawienny. Pomaga w łagodzeniu stanów zapalnych, zwalczaniu nowotworów, chorób serca i cukrzycy. Zawarte w aloesie polisacharydy nawilżają stawy, mózg, układ nerwowy i skórę. Dzięki tym związkom, a szczególnie dużej w nich zawartości wodoru, cały organizm jest bardziej nawodniony. Pomaga to w funkcjonowaniu nerek.
Aloes to kluczowy element w kuracjach odchudzających. Pozwala nie tylko schudnąć, ale również nabrać masy mięśniowej.
Jest powszechnie stosowany w kosmetyce, jako środek głęboko nawilżający i regenerujący skórę². 

JAGODY GOJI -  Pod względem zawartości składników odżywczych są najbardziej zdrowymi owocami naszej planety. Są silnym antyoksydantem, niszczą wolne rodniki i zapobiegają starzeniu się. W ich skład wchodzą zeaksantyna oraz luteina – dwa najważniejsze przeciwutleniacze pomagające utrzymać zdrowy wzrok. Chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej, zaćmą i retinopatią cukrzycową.
Zawierają 18 rodzajów aminokwasów, w tym osiem niezbędnych aminokwasów (m.in. wspomagającą nadnercza fenyloalaninę i produkujący serotoninę tryptofan), są zatem źródłem kompletnego białka! W ich skład wchodzą również witamina C, witaminy z grupy B, beta-karoten, polisacharydy, składniki mineralne (wapń, żelazo, cynk, selen), nienasycone kwasy tłuszczowe, bioflawonoidy. Mają duży poziom żelaza, co pomaga walczyć z anemią.
Wzmacniają system immunologiczny (poprawiają czynność grasicy), stawy i kości, układ krążenia, pracę mózgu i sprawność neurologiczną.
Jagody goji są adaptogenem, czyli wzmacniają organizm, dodają mu energii, pomagają lepiej radzić sobie ze stresem i wspierają pracę nadnerczy.
 Ich spożywanie zaleca się dzieciom z obniżoną odpornością oraz osobom żyjącym w stresie. Można ją dodawać do owsianki, jaglanki lub stosować jako zdrową przegryzkę pomiędzy posiłkami. 

KAKAOWIEC - jest źródłem antyoksydantów, spowalnia procesy starzenia się, działa przeciwzapalnie. Jednym z jego podstawowych składników odżywczych jest magnez - pomaga więc w walce ze stresem, wspiera funkcjonowanie serca i mózgu, poprawia perystaltykę jelit, wspiera odporność organizmu i osłabia skurcze menstruacyjne. Kakaowiec zawiera dużą dawkę żelaza – pomaga w produkcji hemoglobiny i przeciwdziała anemii. Zawiera Wit. C, chrom (reguluje poziom cukru we krwi), cynk, miedź i mangan. Liczne bioflawonoidy wpływają na ukrwienie mózgu, poprawiają pamięć i krążenie. Jako przekąska może pomóc lepiej skupić się na pracy lub nauce. Stymuluje produkcję endorfin w mózgu, przez co czujemy się lepiej. Najlepiej jest jeść świeże ziarno kakaowca, zamiast czekolady, która dodatkowo zawiera cukier i tłuszcz.  

MIÓDlecznicze właściwości miodu są powiązane z jego aktywnością antybiotyczną. Miód łagodzi objawy wielu chorób: m.in. infekcje układu oddechowego, moczowego, zapalenia ucha, przeziębienia, biegunkę, wrzody żołądka, zespół jelita drażliwego, zaburzenia układu trawiennego. Działa wzmacniająco na cały organizm. Warto go spożywać na co dzień, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Będzie naturalnie wzmacniał naszą odporność. Trzeba pamiętać, że miód nie może być podgrzewany pow. temperatury 40 stopnia C, gdyż traci swoje wartości odżywcze, a nawet, jak głosi Ajurweda, staje się dla nas toksyczny. 
Uwaga: Nie powinien być stosowany u osób z wysokim poziomem cukru we krwi oraz z grzybicą typu Candida. 

MLECZKO PSZCZELE - produkowane jest przez pszczoły pracownice. Karmiona nim królowa pszczół żyje 40 razy dłużej aniżeli jej podopieczne. Mleczko pszczele to skarbnica składników odżywczych. Niektórzy nazywają je "eliksirem życia". Zawiera ponad 20 biopierwiastków (m.in. potas, wapń, magdnez, cynk, żelazo), prawie wszystkie aminokwasy, enzymy i niemal kompletny zestaw witamin. Jest to jedno z najlepszych źródeł kwasu pantotenowego (wit. B5), który pomaga zwalczyć stres, zmęczenie i bezsenność. Mleczko pomaga w koncentracji i usprawnia pamięć, polecane jest dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym i intelektualnym.

PYŁEK PSZCZELI, PIERZGA - zbierany jest przez pszczoły z kwitnących roślin i wykorzystywany później w ulu jako pożywienie. W jego składzie znajdują się wszystkie witaminy z grupy B, a także witaminy C, D, E, K i beta-karoten. Poza tym enzymy, koenzymy, związki flawonoidowe i nienasycone kwasy tłuszczowe. Pyłek pszczeli posiada 5 razy więcej białka niż wołowina! Jest polecany osobom uprawiającym sport, w czasie rekonwalescencji, wszędzie tam, gdzie jest większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze i na energię. Jest to naturalne antidotum na alergie, szczególnie na katar sienny i zapalenie zatok.

PROPOLIS – ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Pszczoły wyściełają nim ul od wewnątrz, aby zapobiec dostawianiu się tam różnych drobnoustrojów.
Propolis działa jak antybiotyk i w przeciwieństwie do chemicznych leków, nie ma skutków ubocznych. Wykorzystuje się go do leczenia różnych chorób: m.in. alergie, astmę, artretyzm. Skuteczny jest też przy przeziębieniach i stanach zapalnych górnych dróg oddechowych.

KOKOS – występuje w wielu postaciach: oleju kokosowego, miąższu ze świeżych owoców, wody kokosowej i śmietanki. Zawiera silne przeciwutleniacze w postaci surowych, nasyconych kwasów tłuszczowych MCFA, które są budulcem naszych komórek. Wspierają nasz układ odpornościowy, tarczycę, układ nerwowy i zapewniają zastrzyk energii. Mają właściwości antywirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne.
Kokos pomaga w ustabilizowaniu gospodarki hormonalnej. Poprawia czynność tarczycy, przyspiesza metabolizm, pomaga zrzucić zbędne kilogramy i usunąć nagromadzone w ciele toksyny. Kokos również poprawia trawienie, reguluje poziom cukru we krwi, zapobiega hipoglikemii. Wspomaga wątrobę w produkcji zdrowego cholesterolu (HDL), który jest nam potrzebny do produkowania hormonów.
Woda kokosowa wspaniale nawadnia cały organizm, zawiera wiele składników mineralnych, które łatwo są przyswajalne. Świetnie się sprawdza w łagodzeniu infekcji układu moczowego, łagodzi ból towarzyszący kamieniom nerkowym, pomaga w walce z bakteriami i złogami wapnia w nerkach.

NASIONA KONOPI – to, że konopie, bliskie krewne marihuany, są zaliczane do superżywności, niektórych można zadziwić. Te dwie rośliny różnią się zawartością substancji psychoaktywnej o nazwie delta-9-tetrahydrocannabinol (THC), która jest obecny do 20% w składzie marihuany, natomiast konopi siewnej zaledwie na poziomie 0,05 – 1%. Co powoduje, że ta druga nie wywołuje efektu psychoaktywnego, natomiast ma wiele cennych, leczniczych właściwości. THC pozwala uśmierzać ból i niweluje nudności (np. u osób chorych na raka lub choroby terminalne).
Kopie są idealnym źródłem minerałów i pierwiastków śladowych: fosforu, magnezu, siarki, wapnia, żelaza, manganu, sodu, krzemu, miedzi, boru, niklu, germanu, jodu, chromu, srebra i litu⁴.
Nasiona konopi to przede wszystkich źródło kompletnego białka. Składa się z 47% tłuszczu, w skład którego wchodzi duża ilość niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych: kwasów omega-3 i omega-6. Są one silnymi przeciwutleniaczami chroniącymi nasze komórki przez procesami starzenia. Wysoka zawartość niezbędnych kwasów tłuszczowych w konopiach pomaga odżywiać mózg i oczy, nawilżać układ sercowo-naczyniowy, obniżać ryzyko chorób serca i udarów. Mąka konopna cechuje się wysoką zawartością błonnika. Nasiona konopi zawierają lecytynę, która buduje nasze komórki mózgu i wspiera pracę wątroby.

SPIRULINA - jest zielono-niebieską algą morską, jednym z najlepszych źródeł białka na świecie. W jej skład wchodzi 70% kompletnych białek (dla porównania stek wołowy zawiera ich po upieczeniu tylko 25% ), witaminy z grupy B, witaminę E i beta-karoten. Nie brakuje jej również minerałów: manganu, cynku, miedzi i selenu. Zawiera w sobie tyle żelaza, co czerwone mięso! W jej skład wchodzi zeaksantyna – najważniejszy przeciwutleniacz poprawiający wzrok. Spirulina może pomagać w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi, co sprawia że jest pomocna dla diabetyków oraz osób odchudzających się. Wskazana jest również dla wegetarian i wegan, jako uzupełnienie diety w pełnowartościowe białko. Dzięki zawartości tryptofanu, aminokwasu potrzebnego do produkcji serotoniny, pomaga nam radzić sobie ze stresem i spadkami nastrojów. Spirulina to również silny środek wspierający pracę układu odpornościowego. Wspomaga produkcję limfocytów T, makrofagów oraz komórek NK – chroniąc nas przed drobnoustrojami i chorobami.

CHLORELLA – jest algą słodkowodną. Swoją nazwę w zawdzięcza wysokiej zawartości chlorofilu. Dzięki tej substancji ma właściwości detoksyfikacyjne, regeneruje układ pokarmowy, oczyszcza jelita i usuwa metale ciężkie i pestycydy z organizmu. Chlorella wspiera pracę układu odpornościowego, przyspiesza rekonwalescencję po chorobie, wzmacnia cały organizm. Dobrze sprawdza się w walce z bakteriami, wirusami i zatruciami pokarmowymi. Jest bogatym źródłem RNA, zapewnia naszemu organizmowi materiał do naprawy naszego RNA i DNA. Składa się z 60% czystego, dobrze przyswajalnego białka. Jest lepsza pod tym względem od produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak wołowina, drób czy ryby (18 - 30% białka). Zawiera Wit. C, E, wszystkie Wit. z grupy B (w tym B12), aminokwasy, kwas foliowy, beta-karoten, lizynę i jod. Jest również bogata w wapń i żelazo.
  
JAGODY ACAI (czyt. asai) - pochodzą z Brazylii i od wieków są wykorzystywane w profilaktyce zdrowia. Zawierają witaminy z grupy B, wit, C, E, D, nienasycone kwasy tłuszczowe, fitosterole i aminokwasy. Dzięki swym właściwościom antyoksydacyjnym pomagają zachować młodość i witalność (z powodzeniem są również stosowane w kosmetyce, gdyż poprawiają stan skóry, włosów i paznokci), zapobiegają powstawaniu wielu chorób, szczególnie chorób serca i nowotworów. Przyczyniają się do dobrej pracy mózgu i centralnego układu nerwowego. Jagody acai pomagają w produkcji komórek macierzystych, a im więcej wytwarzamy takich komórek, tym sprawniej regenerujemy nasz organizm i dłużej możemy żyć. Są pomocne w walce z nowotworami.

MACA - zaopatruje organizm w naturalne, egzogenne aminokwasy, fitohormony, sterole, witaminy i minerały (wapń, żelazo, jod). Polecana jest dla osób, które mają zwiększony wysiłek fizyczny lub intelektualny. Od dawna stosowana jest przez peruwiańskich Indian jako środek wzmacniający organizm, źródło zdrowia, siły i witalności. Maca to świetny adaptogen. Stabilizuje pracę układów hormonalnego, nerwowego, sercowo-naczyniowego i mięśniowego. Przywraca w organizmie homeostazę. . Jej działanie wspiera funkcjonowanie podwzgórza, przysadki mózgowej, tarczycy i nadnerczy. Dzięki cennym właściwościom odżywczym pomaga w stanach osłabienia, wycieńczenia, niedożywienia organizmu. Szybko regeneruje, sprawia, że łatwiej radzimy sobie ze stresem.
Maca pomaga zwiększyć płodność i wpływa korzystnie na libido. W okresie laktacji pomaga kobietom zwiększyć produkcję mleka.
Poprawia również pamięć i zdolność koncentracji - świetna pomoc w nauce. NASA wykorzystuje tę roślinę w produkcji żywności dla astronautów. 

a także...


QUINOA (KOMOSA RYŻOWA- pochodzi z Ameryki Południowej, była podstawowym pokarmem Inków i Azteków. Jest niezwykle bogata w sole mineralne oraz pełnowartościowe białko - zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne dla człowieka, co w roślinie jest wyjątkowe. Jest świetnym pożywieniem dla wegetarian i wegan (i nie tylko!). Nie zawiera glutenu oraz ma niski indeks glikemiczny, może być z powodzeniem stosowana przez diabetyków i osób chorych na celiaklię. Można ją śmiało stosować jako zamiennik ryżu lub kasz. Jest dobra też na śniadanie!

AWOKADO - pomimo, że zawiera dużo kalorii, paradoksalnie przyczynia się do spalania tłuszczu. Niewielkie jego ilości pomagają schudnąć i utrzymać odpowiednią wagę ciała.  Awokado jest bogate w liczne witaminy: A, C, E, K i witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, który chroni przed chorobami serca. Ponadto, jest źródłem potasu, który dba o nasze komórki i jest potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania naszego serca i mózgu. Można je podawać w sałatkach lub jako składnik shake-ów owocowo-warzywnych.



Przypisy:

(¹) m.in. przez amerykańskiego dietetyka Davida Wolfe’a autora książki „Superżywność” oraz Gillian McKeith - autorkę bestsellera "Jesteś tym, co jesz".
(²) "Aloes na co dzień" Elbżbieta Olejnik, wyd. Prestiż
() „Superżywność” David Wolfe, wyd. Vivante

(⁴) „Drugs Masquerading as Foods” dr S. Suzar. Za: „Superżywność” David Wolfe, wyd. Vivante. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz